En säljare är företagets ansikte utåt och måste vara en god representant för firman. Därför är säljrekrytering otroligt viktig för att kunna behålla kunderna.
En säljare ska inte bara vara proper, kunnig och trevlig. Det krävs också en förmåga att vara förtroendeingivande och kunna övertyga kunderna på ett smidigt sätt. Det finns många kandidater vid en säljrekrytering, men att hitta ämnet till en stjärnsäljare är inte så lätt.
Många känner sig kallade, för en säljare är någon som vill tjäna pengar och är hungrig på marknadsandelar. Men vid en säljrekrytering tittar man också på andra egenskaper, som ärlighet i affärer, lojalitet mot företaget och ett seriöst engagemang i att lära sig produktsortimentet.
Bakgrundskontroll vid säljrekrytering
Det krävs ett ekonomiskt intresse för att vara lämplig som säljare. Det gäller att ge offerter som företaget tjänar på men som gör kunderna nöjda. Den balansgången kräver diplomati och finess. För att hitta rätt kandidat i sin säljrekrytering kan företaget anlita en konsultfirma, där experter gör alla nödvändiga kontroller.
Samtidigt som man listar de mest intressanta kandidaterna är det också viktigt att skydda deras identitet och integritet. De kan vara mycket intresserade av jobbet, men de vill inte att deras ansökan ska bli offentlig. En säljrekrytering bör ske med viss diskretion och hänsyn till de sökande.
Säljrekrytering med många bra namn
Den som får jobbet brukar i många fall få en prövotid, även om inte alla godtar att börja med en provanställning. Det kan hända mycket, oavsett hurdana anställningsvillkoren är. Den nye säljaren kanske får ett bättre erbjudande och vill flytta eller tappar intresset för jobbet.
Om något känns fel måste företaget göra om sin säljrekrytering. Då är det bra att ha sparat några namn med de mest intressanta kandidaterna och kalla till nya intervjuer. Det sparar mycket jobb och ökar chansen att hitta rätt person snabbt.